Diety na hubnutí



Sponzorované odkazy

1262463_pear_on_a_dietDiety na hubnutí se také cizím spojením nazývají Redukční diety. Jejich interpretaci naleznete na internetu mnoho a každá se trochu liší. Není to tím, že by některá z nich měla být lepší či horší. Základem diety na hubnutí je totiž složení stravy, které se dá však připravit v mnoha receptech, jež se na pohled mohou zdát rozlišné, ale v celkovém důsledku by měly mít stejné složení.

Bílkoviny – příjem při redukčních dietách by měl být o něco vyšší než obvykle, měly by tvořit přibližně 25 % z celkového energetického příjmu, což odpovídá 0,8 – 1,1g na 1 kg ideální hmotnosti jedince. Hlavní zdroj bílkovin by mělo tvořit netučné maso, nízkotučné mléčné výrobky a luštěniny.

Tuky – ani při redukčních dietách nelze úplně vyloučit, jejich podíl v celkovém energetickém příjmu by měl tvořit max. 25 %. Důležité je jejich optimální složení a poměr. Podíl mastných kyselin ve stravě by měl být 1/3 (SUFA), 1/3 (MUFA ), 1/3 (PUFA).

Sacharidy – by měly zaujímat 50 % z celkové denní spotřeby potravin. Měly by to být hlavně polysacharidy obsažené v přílohách, jako (brambory, těstoviny, rýže, těstoviny) a celozrnném pečivu. Jednoduché sacharidy jsou v redukčních dietách vyloučeny úplně, výjimku může tvořit malé množství ovoce.

Vláknina – hraje při dietních režimech velmi důležitou roli, její denní příjem by měl být asi 30-40 g, a to v podobě rostlinné stravy nerozpustné (celulóza, lignin, …) a částečně i rozpustné (pektiny, hemicelulózy). Vláknina (rozpustná) navozuje pocit sytosti (nerozpustná) naopak podporuje peristaltiku střev. Působí tedy proti zácpě, preventivně proti karcinomu tlustého střeva.

Minerální látky a vitamíny jsou obsaženy v pestré stravě. Při přísných redukčních dietách a hladovkách vzniká jejich nedostatek, zde je nutné je doplnit medikamentózně, nejlépe po dohodě s lékařem.

Tekutiny – obyčejná voda patří mezi nejvhodnější tekutiny, dále pak neslazené čaje, neperlivé minerální vody. Alkohol je při dietách z pitného režimu úplně vyloučen. Je vysoce energetický, vyvolává větší chuť k jídlu. V játrech je pak přednostně metabolizován, což oddaluje metabolizmus ostatních živin, ty jsou pak ukládány do zásoby. Doporučený denní příjem tekutin je dle okolností (fyzická aktivita, okolní teplota, …) 2 – 2,5 litru.



Sponzorované odkazy



Napsat komentář

Vaše emailová adresa nebude zveřejněna. Vyžadované informace jsou označeny *